Het rijden in de motordromes is omstreeks 1915 in de USA ontstaan. Aanvankelijk werd er op houten wielerbanen geracet. Maar om dat de motoren van die tijd niet geheel oliedicht waren had dit veel slippartijen en ongelukken tot gevolg, en dat met een snelheid van meer dan 160 kilometer per uur.
De oorsprong
Nadat het Amerikaanse motorfiets merk Indian was gelukt om oliedichte motoren te fabriceren, was de motordromes geboren. Het rijden in motordromes was aanvankelijk een reclame stunt van de Indian fabriek. In de begin periode hadden deze motordromes een hoek van 70 / 80 graden, maar men kwam er al snel achter dat je met een snelheid van 40 / 50 kilometer per uur gemakkelijk tegen een wand van 90 graden blijft “plakken”. Een echte “steilewand”dus. Deze motordrome attractie kwam in de zelfde periode naar Europa, dit was omstreeks 1920.
Sala motordrome is gebouwd in 1937 in het Zweedse plaatsje Sala. Deze motordrome behoort daarbij tot een van de oudsten nog bestaande ter wereld.
Het vertrek uit Zweden maakte ook dan ook veel emoties los bij de oud eigenaar Bengt Karlstrom ( 73 jaar) en zijn team. Bengt kon zich nog herinneren dat de motordrome werd bereden door zijn eerste eigenaar Yngve Wallsten. Jan Laurens heeft Sala motordrome in 2007 vanuit Sala naar Nederland gehaald.
Alle rijders hebben het rijden in de motordrome (steilewand) geleerd op een 50cc bromfiets, die ook tijdens onze voorstelling gebruikt zal worden. Zoals dat in begin jaren 20 ook was, rijdt ons team met alleen Indian motorfietsen.
Durk Miedema rijdt met een Indian 600cc Scout, bouwjaar 1924.
Rijder en tevens eigenaar van Sala motordome, Jan Laurens, rijdt met een Indian 600cc Scout, bouwjaar 1925. U kunt ook in ons fotoalbum van de website terecht om een goede indruk van ons te krijgen.
U kunt onze motordrome (steilewand) bij enige regelmaat vinden op motordagen, jaarmarkten, oldtimerdagen, trekkertrek-evenementen, beurzen en festivals. U kunt natuurlijk ook een vrijblijvende offerte aanvragen voor uw evenement.